برخلاف تمام حرف‌وحدیث‌ها سرمربی شهداب مدعی است با جوانان به آسیا خواهد رفت.

رحمان محمدی‌راد

به گزارش همشهری‌آنلاین، جام باشگاه‌های والیبال آسیا امسال هم مثل سال گذشته در ایران برگزار می‌شود اما میزبان نام جدیدی دارد؛ یزد. یزد به واسطه اینکه شهداب را در لیگ دارد و این تیم نایب‌قهرمان فصل پیش شد، از تیم‌هایی آسیایی میزبانی می‌کند که یکی از این تیم‌ها فولادسیرجان، قهرمان فصل پیش لیگ ایران است. مسابقات شهریور برگزار می‌شود و در کنار تمرینات تیم که به تازگی آغاز شده، مدیران شهر هم سالن‌ها را آماده می‌کنند، سالن‌هایی که هنوز با استانداردهای لازم فاصله دارند. شهدابی که قرار است در جام باشگاه‌ها به میدان برود، با شهدابی که در لیگ روی سکو رفت، چهره متفاوتی دارد، از سرمربی تیم تا بیشتر بازیکنان جایشان را به افراد جدید داده‌اند در حدی که رحمان محمدی‌راد، سرمربی این فصل شهداب می‌گوید ۹۰درصد تیم نسبت به سال قبل تغییر کرده است. در فصل نقل‌وانتقالات شهداب به‌عنوان گران‌ترین تیم معرفی می‌شود اما سرمربی تیم این اخبار را به هیاهوی رسانه‌ای ربط می‌دهد.

*حضور چند بازیکن در تیم شهداب قطعی شده. با توجه به اینکه جام باشگاه‌های آسیا را در پیش دارید، از فعالیت باشگاه در فصل نقل‌وانتقالات راضی هستید؟

با توجه‌ به هدف‌گذاری و نگاه متفاوتی که باشگاه داشت، تیم را چیدیم. چند بازیکن جوان به تیم اضافه شده‌اند که سال‌های پیش عضو باشگاه بودند و حالا نظر مدیران این است که آنها در شهداب مسیر رشد و پیشرفت‌شان را طی کنند. چند نفر از دوستان هم سال‌ گذشته برای تیم خیلی زحمت کشیده بودند که شرایط ادامه همکاری با آنها میسر نشد. دلیل اصلی اینکه نتوانستیم این بازیکنان را حفظ کنیم، پیشنهادهای خوبی بود که سایر باشگاه‌ها به آنها داده بودند. لیست این فصل ما تقریبا ۹۰درصد با تیم سال گذشته متفاوت است. بیشتر نفرات فصل قبل رفتند و من به آنها حق می‌دهم جایی بروند که پیشنهادهای مالی بهتری برایشان داشتند. ما امکان پرداخت مبالغ بالاتر را نداشتیم و حالا هم گلایه‌ای نیست. این فصل باشگاه بیشتر متکی به جوانانی است که سال‌های گذشته خودش پرورش داده بود و در باشگاه‌های دیگر بازی می‌کردند. امسال با توجه به نیازمان ترجیح دادیم که آنها در تیم باشند.

*۲ بازیکن خارجی گرفته‌اید و چند بازیکن کمکی هم برای جام باشگاه‌ها دارید. کیفیت آنها را تأیید می‌کنید؟

پائولو پاسور برزیلی است و عثمان که از پاکستان آمده. با توجه به تجربه‌ مربیگری که در پاکستان داشتم، از عثمان شناخت دارم. او یک فصل هم در رامسر بازیکن من بود. پائولو هم بازیکن خوبی است. مرتضی شریفی، بردیا سعادت و علیرضا مصلح‌آبادی هم بازیکنان کمکی ما در جام باشگاه‌ها هستند. روی هم رفته از ترکیب خیلی راضی هستیم و تیم خیلی خوبی تشکیل شده است.

*باتوجه به اینکه میزبان باشگاه شهداب است، توقع این بود که برای جام باشگاه‌ها چند ستاره به تیم اضافه شود، مثل کاری که پیکان فصل پیش با استخدام انگاپت و نمیر عبدالعزیز انجام داد.

این سؤال هواداران ما هم هست. سال‌های پیش جام باشگاه‌ها بعد از پایان لیگ ایران و لیگ‌های اروپایی برگزار می‌شد اما این‌بار شهریور این مسابقات را داریم و به‌خاطر همین نه ما و نه سایر تیم‌ها نمی‌توانند از ستاره‌های بزرگ استفاده کنند. این بازیکنان درگیر تمرینات تیم‌های باشگاهی‌شان هستند و نمی‌توانند برای چند بازی به تیم ما بیایند. اگر توانستیم شریفی و سعادت را هم به تیم اضافه کنیم، به‌خاطر این است که آنها در ترکیه بازی می‌کنند و کار راحت‌تر بود.

*چندی پیش مدیرعامل باشگاه از آماده نبودن سالن‌ها برای میزبانی صحبت کرده بود و اینکه این سالن‌ها حدود ۱۹‌ایراد دارند که باید برطرف شوند. شما نگران وضعیت میزبانی و سالن‌ها نیستید؟

برای اولین‌بار است که استان یزد میزبان مسابقاتی در این سطح شده. ما باید ۲سالن استاندارد برای تمرین و مسابقه آماده کنیم و همینطور هتل. استاندار، سایر ارگان‌های استانی، باشگاه شهداب و همینطور فدراسیون همکاری لازم را دارند تا میزبانی به بهترین شکل انجام شود و آبرومندانه باشد. اینجا می‌گویند زودتر از زمان موعد هم کار را می‌رسانند اما این کار به حمایت‌های بیشتر نیاز دارد، به‌خصوص حمایت‌های مالی. ما به‌عنوان مربی و بازیکن وظیفه‌مان آماده کردن تیم است و اینکه جام را در ایران نگه داریم.

*شرایط تیم در مقایسه با تیم‌های دیگر طوری هست که شما را به قهرمانی امیدوار کند؟

تیم‌های آسیایی با شرایط متفاوتی به ایران می‌آیند. تیم‌های ژاپنی با هزینه‌های بالایی که انجام داده‌اند، بازیکنان با کیفیتی استخدام کرده‌اند. تیم‌های قطری هم پرقدرت هستند. تیم‌های باشگاهی آنها هم بازیکنان ملی‌پوش دارند و هم بازیکنان خارجی خوبی می‌گیرند. با این حال با توجه به میزبانی همه از ما توقع دارند که جام در ایران بماند. این توقع به حق جامعه والیبال و طرفداران شهداب است. نکته مهم برای ما این است که زمان خوبی برای تمرین داریم. بازیکنان حدود ۳ماه از تمرینات دور بودند ولی تا شهریور فرصت داریم که آنها را به آمادگی کامل برسانیم. با تیم‌های باشگاهی ایران هم چند بازی دوستانه برگزار می‌کنیم. احتمال دارد بعضی از تیم‌های خارجی هم زودتر به ایران بیایند و قبل از آغاز مسابقات چند بازی هم با آنها انجام بدهیم.

*شما گفتید نگاه باشگاه این است که بیشتر از جوانان استفاده کند اما در کنار آنها بازیکنی به نام فرهاد قائمی را هم گرفتید که دیگر خداحافظی کرده و مربیگری را شروع کرده است. درست است تیم به یک باتجربه نیاز دارد و قائمی هم با انرژی بالایی که دارد، می‌توانست کمک خوبی باشد اما گزینه دیگری که به نفرات تیم شما نزدیک‌تر باشد، نبود؟

ما فرهاد قائمی را در اختیار نداریم. ما با او قرارداد داخلی بسته بودیم ولی تماس گرفت و گفت آسیب‌هایی که در گذشته داشته، دوباره برایش تکرار شده است و نمی‌تواند به ما کمک کند. قائمی از ما خواست که این قرارداد را نادیده بگیریم. توانایی‌های فرهاد برایم مشخص بود و اصرار داشتم که او هنوز می‌تواند به تیم ما کمک کند. فرهاد چهره ویژه‌ای است و با شخصیتی که در بازی دارد، می‌توانست خیلی کمک‌حال تیم باشد. جا دارد که از صداقت او تشکر کنم، فرهاد می‌توانست یک هفته با ما تمرین کند و مصدوم شود و برود، پولش را هم بگیرد ولی این کار را نکرد.

*گفته می‌شود شهداب هزینه‌های زیادی انجام داده اما در مقایسه، به‌نظر می‌رسد تیم‌هایی مثل فولاد و چادرملو بیشتر هزینه کرده‌اند. این بزرگ کردن شهداب، در جام باشگاه‌ها به تیم شما آسیب نمی‌زند؟ ‌ همه بار روانی جام روی تیم شماست.

بازیکنانی که ما گرفته‌ایم، بهترین ایران و جهان هستند. من تا این حد آنها را قبول دارم. پاسخ دادن به توقعات هم کار مربی و بازیکن است و باید مسئولیت قبول کنیم. من بیشتر از همه از خودم توقع دارم. من هیچ‌وقت نه به‌خودم و نه بازیکنان اجازه نداده‌ام درباره تیم‌های دیگر اظهارنظر کنند و امیدوارم این فرهنگ در بقیه تیم‌ها هم جا بیفتد. من در مورد تیم‌های دیگر اطلاعی ندارم ولی این موضوع را در سپاهان تجربه کردم. وقتی مربی سپاهان بودم، می‌گفتند باشگاه ۴۰میلیارد هزینه کرده، درحالی‌که هزینه ما ۱۵میلیارد تومان بود. بعضی تیم‌ها می‌خواستند فشار روی تیم ما باشد و خودشان راحت کارشان را انجام بدهند. الان بازیکنان کمکی ما هم رقم خیلی بالایی نگرفته‌اند.

*می‌توانید بگویید که برای این فصل چقدر هزینه کرده‌اید؟

مسایل مالی مربوط به باشگاه است اما قاطعانه می‌توانم بگویم که از سال قبل کمتر هزینه کرده‌ایم و همه هزینه‌ها هم منطقی بوده است. هنوز ثبت‌نام تیم‌ها انجام نشده ولی از تیم‌هایی که نماینده ژاپن و قطر هستند، اطلاعات کافی داریم. نفرات‌شان را از نظر کار انفرادی آنالیز کرده‌ایم. ما بایدکار تیمی‌شان را با شروع مسابقات ببینیم، به‌خصوص تیم قطری را که در لحظه تغییرات انجام می‌دهند. فعلا تمرکز ما روی تیم خودمان است.

کد خبر 866630
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha